Ze zijn er weer die zinderende zomerdagen met temperaturen boven de 30 graden. Voor de een is dat heerlijk en de ander zit te puffen. Met name bij deze temperaturen is het goed om voldoende te drinken. Je zweet toch meer dan normaal. Wist je dat je het meeste vocht kwijt raakt via je hoofd. Een grote kan met water met wat stukjes fruit vullen zorgt er ook voor dat je weet hoeveel je drinkt. 1,5 tot 2 liter per dag wordt aanbevolen.

Hierbij wat tips om een verfrissend water te maken:

Water met limoen en sinaasappel, met wat citroen, appel en munt of munt met watermeloen. Met wat ijsblokjes wordt je water heerlijk koel. Je kunt natuurlijk elke combinatie met fruit proberen

Door water te drinken en de frisdrank te laten staan bespaar je jezelf heel wat calorieën.

In een glas cola zitten zo’n 5 klontjes suiker.

En hoe zit dat met ijs?

Een ijsje kan heerlijk verkoelend zijn op een warme dag.

Je kunt kiezen uit verschillende soorten ijs.

Zo af en toe neem ik het bekende ijs met chocolade er omheen. Daarmee eet ik 310 calorieën in een keer en er zitten meer dan 7 suikerklontjes in. Daar kan ik dan echt van genieten maar doe ik niet zo vaak. Het ijs met de meeste calorieën zijn roomijs en softijs met zo’n 100 calorieën per bolletje.

In yoghurtijs zit al minder, namelijk 70 calorieën maar de beste alternatieven voor een warme dag zijn sorbet- en waterijs met 40 Kcal.

De ouderwetse raket is zo gek nog niet.

Als je bolletjes ijs eet dan kun je vaak kiezen uit een hoorntje of een beker. Kies voor een beker als minder calorieën wilt eten of neem een bolletje minder. Tegenwoordig zie ik in een bepaalde supermarkt driehoekjes met waterijs.

Je ziet dat er genoeg mogelijkheden zijn om toch te genieten. Met fruitwater en af en toe een ijsje kom ik de komende zomer wel door.