Ik kreeg van mijn dochter de vraag welke groenten zij kon gebruiken om maaltijden van te voren te bereiden zodat ze deze kan invriezen. Dat is handig als je aan het werk bent en zonder lang in de keuken te staan toch goed wil eten. En in deze wintertijd maak je boerenkool of hutspot niet voor één persoon klaar. Vaak kun je gemakkelijk wat meer maken en deze maaltijden zijn prima in te vriezen. Hetzelfde geldt voor pastasauzen en curries.

Tijdwinst

Als je in het weekend meer tijd hebt, zeker nu je meer thuis bent, kun je wat langer de keuken in om een aantal maaltijden voor te bereiden. Als je moe bent van de hele dag werken is het fijn om alleen rijst of pasta te koken en je kant en klare saus of curry erbij op te warmen. Dan staat een gezonde maaltijd zo op tafel en ben je minder geneigd om bijvoorbeeld eten te bestellen of snel een gemakkelijke hap te eten. Het voordeel is ook dat je afgepaste hoeveelheden kunt invriezen. Zo voorkom je dat je teveel eet.

Welke groente zijn goed in te vriezen:

Bloemkool, rode kool, broccoli, aubergine, biet, courgette en boerenkool kunnen goed ingevroren worden . Zorg er wel voor dat je de groenten kort kookt. Laat ze afkoelen voordat je ze verpakt en in de vriezer doet. Groenten zijn 1 jaar houdbaar in de vriezer. Bewerkte groeten zoals hutspot en boerenkool met aardappelen zijn 3 maanden houdbaar.

Groenten met veel water zoals sla, tomaten en komkommer zijn niet goed in te vriezen. Als je tomaten pureert dan kan dit wel in de vriezer bewaard worden.

Ontdooien

Ontdooien vanuit de diepvries moet geleidelijk gaan. Als je te snel ontdooit gaan er veel vitamines en mineralen verloren. Haal 24 uur voordat je gaat eten het voedsel uit de diepvries en laat het langzaam ontdooien in de koelkast. En mocht je dat een keer vergeten zijn dan kun je kleine hoeveelheden in de magnetron ontdooien op 250-350 watt (de ontdooistand).

Maaltijden preppen en invriezen is gemakkelijk, het bespaart tijd en het kan ervoor zorgen dat je gezonder eet! Probeer het eens.